Opcje widoku
Podkreślenie linków
Reset

Wycieczka klas 8a, 8b, 8c do Budapesztu

W dniach 19-20.04.2023 uczniowie klas 8a, 8b i 8 c  pod opieką wychowawców P. Agnieszki Dereń, P. Marty Poznańskiej oraz Pań Haliny Kubit i Moniki Wojdyły wzięli udział w dwudniowej wycieczce do Budapesztu. Ta pełna życia Stolica Węgier daje poczucie zarówno wielkomiejskiego ducha, jak i powiew historii zapisanej w pięknych zabytkach. Dowiedzieliśmy się, że Budapeszt położony jest nad rzeką Dunaj. Miasto utworzone zostało w latach 1872-1873 poprzez połączenie trzech miast: Budy i Obudy leżących na prawym brzegu Dunaju oraz Pesztu, który położony był na lewym brzegu tej rzeki. Budapeszt jest miastem, gdzie na każdym kroku spotyka się coś zaskakującego, zabytki o wielowiekowej historii, gwarne bulwary, romantyczne zaułki, eleganckie restauracje, nastrojowe winiarnie, kafejki i cukiernie. O godzinie 4 nad ranem 19 kwietnia wyjechaliśmy spod naszej szkoły, przejechaliśmy przez Słowację i około 10 rano byliśmy na miejscu. Tam spotkaliśmy się z naszą Panią przewodnik i rozpoczęliśmy naszą dwudniową przygodę. Pierwszym punktem było zwiedzanie Pesztu gdzie zobaczyliśmy: Plac Bohaterów- najpiękniejszy i reprezentacyjny plac stolicy, Park Miejski, Zamek Vajdahunyad - bajkowa budowla malowniczo położona wśród drzew nad brzegiem jeziora, Parlament, Bazylikę św. Stefana - największą świątynię Budapesztu, której zarys odpowiada formie greckiego krzyża. Następnie przejechaliśmy w kierunku Vaci utca – najbardziej reprezentacyjnego deptaku miasta z mnóstwem straganów z pamiątkami oraz zabytkową halą targową Vásárcsarnok gdzie mieliśmy czas wolny na zakup pamiątek.

Po obiadokolacji przejechaliśmy do hotelu. Po zakwaterowywaniu i krótkim odpoczynku wróciliśmy do Pesztu, aby wziąć udział w nocnym rejsie po Dunaju.  Podczas rejsu pod sześcioma mostami Budapesztu podziwialiśmy  wspaniałe widoki z odkrytego balkonu statku. Mijane atrakcje obejmują budynek węgierskiego parlamentu, Most Łańcuchowy, Zamek Królewski, Basztę Rybacką i cytadelę na wzgórzu Gellérta. Widok niezapomniany zwłaszcza nocą, kiedy wszystkie mosty i budynki są oświetlone. Następnego dnia rano po śniadaniu ruszyliśmy na dalsze zwiedzanie, tym razem drugiej części miasta – Budy. Pani przewodnik zabrała nas na Wzgórze Zamkowe, widzieliśmy zmianę warty pod Zamkiem. Ze Wzgórza Zamkowego spacerkiem przeszliśmy pod Kościół Koronacyjny króla Macieja, widzieliśmy Basztę Rybacką, Zamek Królewski – trzykrotnie niszczony i odbudowywany. Tam również mieliśmy wolny czas , porobiliśmy mnóstwo fotek aby utrwalić te piękne widoki jakie rozpościerały się ze wzgórza na Peszt i mosty na Dunaju. Po rozstaniu się z Panią przewodnik wróciliśmy do autokaru i wyruszyliśmy w drogę powrotną. Do Sanoka dotarliśmy ok. godziny 23 cali , zdrowi i zmęczeni ale warto było ponieważ ta nasza ostatnia wycieczka była bardzo udana, przywieźliśmy z niej wiele miłych wspomnień.