W czerwcu klasa 3b zakończyła międzynarodowy projekt czytelniczy Lekturki spod chmurki – Poznajemy zawody. Jego głównym celem było rozwijanie zainteresowań czytelniczych i ciekawości literackiej wśród uczniów, a także doskonalenie czytania ze zrozumieniem i aktywnego słuchania. Dzięki projektowi uczniowie zgłębili wiedzę na temat cech i kompetencji osób wykonujących zawody przedstawione w lekturach, a ćwiczenia przeprowadzane podczas lekcji integrowały grupę. W pierwszym module – Podróże małe i duże – omawianą lekturą był Pilot i ja autorstwa Adama Bahdaja. Po uzupełnieniu lekturnika, trzecioklasiści wykonali wspaniałe plakaty zachęcające do czytania papierowych książek, a także stworzyli rysopis pilota samolotu. W tej części projektu mogli poznać zawód pilota i pilotki, jego cechy i kompetencje, które musi posiadać, aby zostać pilotem.

Moduł II, czyli Naukowy zawrót głowy dotyczył zawodów związanych z nauką lub pisarstwem. Wybrana została książka pt. Rany Julek, o tym jak Julian Tuwim został poetą, napisana przez Agnieszkę Frączek. Po wysłuchaniu audiobooka uczniowie wypełnili lekturniki dotyczące II modułu, w których należało m.in. przedstawić postać głównego bohatera, czyli małego Juliana Tuwima czy przygodę, która najbardziej zapadła młodym czytelnikom w pamięć. W kąciku czytelniczym uczniowie stworzyli wystawkę związaną z poetą. Można było tam zobaczyć zdjęcie młodego Juliana, zbiory jego wierszy, jak również przedmioty związane z jego twórczością, np. lokomotywę, skakankę, maskotkę kotka czy okulary. W trakcie trwania modułu uczniowie również poznali sylwetkę pisarza i poety. Wspólnie określili cechy, jakie musi on posiadać i jakie mieć wykształcenie. Zwieńczeniem pracy nad modułem II i lekturą było stworzenie w grupach komiksu w oparciu o wiersz Juliana Tuwima pt. Rzepka. Prace wyszły bardzo ciekawe i twórcze.

Kolejna wspaniała podróż w świat literatury pod nazwą Na ratunek dotyczyła lektury pt. Doktor Dolittle i jego zwierzęta napisanej przez Hugh Loftinga. Po tradycyjnym uzupełnieniu lekturnika, głównymi atrakcjami w tym module było stworzenie lapbooków oraz lekcja pod chmurką. Podczas lekcji w klasie uczniowie w grupach stworzyli piękne prace, które zawierały informacje o autorze, kartkę z pamiętnika doktora, w kieszonkach były rysunki zwierząt występujących w lekturze. Nasze lapbooki były wyjątkowe, kreatywnie stworzone i miały różne elementy. Trzecim wykonanym zadaniem była lekcja pod chmurką, w czasie której podczas pracy w grupach uczniowie malowali kredą na asfalcie doktora i jego zwierzęta. Piękne prace przedstawiały papugę Polinezję, psa Jipa, prosiątko Geb-Geb, kaczkę Dab-Dab, małpkę Czi-Czi oraz samego doktora z papugą.

Lekturki spod chmurki były wspaniałą przygodą dla uczniów i uczennic klasy 3 b, którzy cieszyli się na każde kolejne zajęcia i bardzo aktywnie w nich uczestniczyli. Warto kontynuować taką formę nauki w przyszłości, gdyż jest to ciekawa forma, w której można się spotkać z książką, poprzez różnorodne działania. Innowacyjność zajęć rozwijała u dzieci kreatywność, twórcze myślenie oraz zwiększyła zainteresowanie czytelnicze.

Projekt w klasie 3 b przeprowadzały panie: Anna Nater-Chlebińska oraz Barbara Kosztołowicz.